Kjøpsbetingelser
Her finner du våre betingelser for kjøp av varer på nett eller via kundeservice
Salg av varer over internett og hos kundeservice
Når du handler på maxbo.no eller via Maxbo kundeservice, gjelder betingelsene for forbrukerkjøp som du finner nedenfor.
Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du ønsker mer informasjon om rettighetene og pliktene dine, kan du følge referanser og lenker til lovene over.
Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.maxbo.no er kun tilgjengelig på norsk.
1. Avtalen
Avtalen består av disse kjøpsbetingelsene, opplysninger du har gitt i bestillingsløsningen, og eventuelt annet som er avtalt spesielt. Hvis det er uoverensstemmelse mellom standard kjøpsbetingelser og det som er avtalt spesielt, gjelder det som er avtalt spesielt. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er: MAXBO / LØVENSKIOLD HANDEL AS, org.nr.: 980 079 872, og blir i denne teksten omtalt som selger eller vi/oss.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og blir i denne teksten omtalt som kjøper eller du/deg.
3. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for både oss og deg når du har motatt en eller flere bindende ordrebekreftelser fra Maxbo.
Når vi mottar din bestilling, vil vi bekrefte ordren og automatisk sende en ordrebekreftelse til deg på epostadressen du har oppgitt. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den, og undersøk om ordrebekreftelsen er i overensstemmelse med bestillingen.
Dersom det har forekommet skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse fra selger sin side, i annonser o.l. og/eller i nettbutikken som er større enn 15% av normal utsalgspris, kan selger ensidig endre, slette eller avvise ordre. Dette gjelder selv om kunde har mottatt ordrebekreftelse eller lignende. Vi tar også forbehold om retten til å annullere din bestilling, samt å ikke opprettholde våre kundegarantier som følge av force majeure. Dette foreligger dersom det ikke er mulig å oppfylle avtalevilkårene. Dette kan skyldes ekstraordinære omstendigheter og hendelser som Maxbo ikke har kunnet forutse som krig, ekstraordinære naturbegivenheter, brann, streik og pandemi.
Vi forbeholder oss retten til å kansellere din bestilling eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Ved utsolgtsituasjoner vil du få en melding eller telefon om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet. Du vil få muligheten til å akseptere vårt nye tilbud med de endringer vi angir i forhold til din bestilling, eller kansellere bestillingen. Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.
Husk at du har ansvaret for at alle mål (lengder, bredder etc.) du eventuelt har oppgitt er riktige, og at du ikke kan returnere varer som er bestilt etter mål.
Maxbo inngår ikke avtaler med personer under 18 år.
4. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen du skal betale, inkludert alle avgifter og tilleggskostnader. Maxbo.no tar forbehold om trykk-, skrive- og systemfeil, og vi kontakter deg hvis bestillingen din må rettes på grunn av feil pris.
5. Betalingen
Alle priser på maxbo.no er inkludert merverdiavgift. Som betalingsmiddel kan du velge blant de betalingsmetodene vi tilbyr i kjøpsprossessen.
Maxbo.no tilbyr, gjennom vår partner Adyen, følgende betalingsalternativer:
- Vipps.
- Kortbetaling (kreditt eller debet).
- Delbetaling (del opp betalingen over flere terminer) via Klarna.
- Få først. Betal sener via Klarna.
Når vi har mottatt din bestilling vil vi foreta et direkte trekk fra ditt betalingsmiddel, for å sikre tilstrekkelig midler til å dekke kjøpssummen og fullføre transaksjonen. Hvis direkte trekk ikke kan foretas, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen.
Når du godtar Maxbo.no sine vilkår og betaler med en av betalingsalternativene over godtar du også betalingsleverandørers vilkår.
6. Levering
Vil du ha varen levert hjem? Alle bestillinger fra nettbutikken vår leveres enten av Postnord eller av Maxbo. Leveringsmåte velger du i nettbutikken. Levering er skjedd når du, eller din representant, har overtatt varen.
Varen skal leveres hos kjøperen hvis ikke noe annet er avtalt mellom partene, og skal leveres til avtalt tid og uten unødig opphold.
Hvis leveringen blir forsinket, informerer vi deg så fort vi vet om det. Hvis du inngår avtale med håndverkere, må du ta forbehold om antatt/forventet leveringstid, og Maxbo er ikke ansvarlige for forsinkelser i avtaler med håndverkere.
7. Risikoen for varen
Du overtar risikoen for varen når du, eller din representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Du kan angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven, hvis ikke avtalen er unntatt fra angrerett. Du må gi Maxbo beskjed om bruk av angreretten innen angrefristen, som er på 14 dager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. Du bør gi meldingen skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). Her finner du angrerettskjema.
RETURADRESSE: Løvenskiold Logistikk, Fossumveien 70, 1359 EIKSMARKA. Merk forsendelsen med "Maxbo".
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter at du mottar varen. Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter at du mottar siste leveranse.
Når du bruker angreretten, må du returnere varen til Maxbo uten unødig opphold og senest 14 dager fra du sendte melding om bruk av angreretten. Du må selv dekke returkostnadene. Dersom varene ikke kan returneres med postpakke, kan Maxbo hjelpe deg med returen - det koster maksimalt kr 1 500.
Du kan prøve eller teste varen uten at du mister angreretten. Hvis du prøver eller tester varen på en måte som ikke er forsvarlig og nødvendig, kan du bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Maxbo er forpliktet til å betale kjøpesummen tilbake til deg uten unødig opphold, og senest 14 dager fra vi fikk melding om at du ville benytte angreretten. Maxbo har rett til å holde tilbake betalingen til vi har mottatt varene, eller til vi har fått dokumentasjon på at varene er sendt tilbake.
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.
9. Forsinkelse og manglende levering - rettigheter og frist for å melde krav
Dersom Maxbo ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan duholde kjøpesummen tilbake, heve avtalen og/eller kreve erstatning. Dette står i forbrukerkjøpslovens kapittel 5.
Send eventuelle krav skriftlig (for eksempel e-post eller brev).
10. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det er en mangel ved varen, og du ønsker å reklamere, må du gjøre det innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde ha oppdaget mangelen. Reklamasjon kan skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. Dette står i forbrukerkjøpsloven kapittel 6.
Reklamasjon til Maxbo bør skje skriftlig (for eksempel e-post eller brev).
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom du ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes Maxbo eller forhold på Maxbo sin side, kan Maxbo holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Dette står i forbrukerkjøpsloven kapittel 9. Maxbo vil også kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.