Byggevarer i butikk og på nett!
1

Handlevogn

Produkter (1)

    Bestillingsverdi:
    discount
    Frakt:
    Totalsum:
    Herav mva:

    Har du en rabattkode? Den kan du legge til i kassen

    gå tilbake

    MAXBO kjøpsbetingelser til forbruker ved fjernsalg

    Versjon 6; Gjeldende fra 22. oktober 2018

    Kjøp | Priser | Betaling Tilbakebetaling | Personvern | Cookies | MAXBO flex | MAXBO gavekort | Henting av varer | Levering | Utlån av henger |Kontroll av varer | Forsinket levering | Ikke hentet tilvirkningsvare | Retur og bytte | Angrerett | Reklamasjon | Konfliktløsning | Lover og referanser 

    Følgende betingelser gjelder dersom ikke annet er bestemt i lov eller skriftlig avtale mellom partene.

    Innledning

    Dette kjøpet er regulert av den nedenstående kjøpsbetingelser for forbrukerkjøp av varer hos et Maxbo varehus, www.maxbo.no og via kundeservice. Forbrukerkjøp er blant annet regulert i forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Hvis du vil ha mer informasjon om dine rettigheter og plikter ved kjøp kan du følge referanser og linker til lovverk nederst. Der det i disse kjøpsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post, SMS, brev, eller lignende. Dersom du vil at vi skal sende eventuelle purringer, påkrav etc. til deg med e-post, sms eller tilsvarende elektroniske kommunikasjonsmetoder, må du uttrykkelig akseptere dette ved å krysse av i en avkryssingsboks eller lignende. MAXBO inngår ikke avtaler med personer under 18 år. MAXBO reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt. Kjøpsbetingelsene og annen informasjon på www.maxbo.no er kun tilgjengelig på norsk.

    Partene

    "Selger" er: MAXBO / LØVENSKIOLD HANDEL AS, Drammensveien 250, PB 38 Skøyen, 0212 OSLO, registrert i Brønnøysund-registeret med org.nr.: 980 079 872, telefon: 21 95 81 46, e-post: kundeservice@maxbo.no, og blir i det følgende benevnt "vi" eller "oss".

    "Kjøper" er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt "du", "deg", "din" eller "ditt".

    Kjøp

    Avtalen er bindende for begge parter når varen er betalt eller din bestilling er mottatt av MAXBO. Varer som ikke er lagerført i varehuset settes i bestilling når avbestillingsgebyr (minst 30 % av ordresum) er betalt, og utleveres når ordren er fullbetalt. Tar forbehold om at bestilt vare kan være utsolgt hos leverandør, og at du blir informert med en gang vi oppdager det. Ved bestilling skal du motta en ordrebekreftelse, og ved kjøp på maxbo.no eller gjennom kundesenteret sendes ordrebekreftelsen til den e-post som du oppga ved bestilling. Kontroller at ordrebekreftelsen stemmer med bestillingen med hensyn til antall, varenavn, mål, pris og andre betingelser. Vær oppmerksom på at du har ansvaret for at alle mål er riktige, og at målsatte varer ikke kan returneres. Er det ikke samsvar mellom bestilling og ordrebekreftelse må du kontakte MAXBO Kundeservice snarest mulig. MAXBO inngår ikke avtaler med personer under 18 år. MAXBO reserverer seg retten til å nekte en bestilling. Eventuelle falske bestillinger eller andre bedrageriforsøk vil bli politianmeldt.

    Bestilling av "Klikk & hent" på maxbo.no og kundesenter

    For bestillinger på www.maxbo.no med leveringsmåte "Klikk & hent" vil du motta en ordrebekreftelse som bekrefter at vi starter å prosessere din bestilling. Ordrebekreftelse med leveringsmåte "Klikk & hent" isolert er ikke å anse som bindende. Du vil kort tid etter at vi har mottatt din bestilling og senest innen 6 timer innenfor varehusets åpningstider, motta en sms og en e-post med bestillingsbekreftelsen på om vi kan levere din bestilling. Om vi ikke kan levere din bestilling vil vi kontakte deg på telefon for å avtale hva og når vi skal levere. Ved bestillinger foretatt på www.maxbo.no med leveringsmåte "Klikk & hent" er ordrebekreftelse du mottar sammen med kvitteringen for betaling din endelige avtale med oss.

    Priser

    Alle priser oppgis inkludert merverdiavgift, og det er prisene på bestillingstidspunktet som gjelder. MAXBO tar forbehold om trykk- skrive- og systemfeil, og du blir kontaktet om din bestilling må rettes som følge av feil pris. Du har da rett til å endre eller annullere din bestilling. Ved bestilling av varer som ikke er i standard forpakning (for eksempel trelast) er levering av inntil 10 % mer eller mindre enn bestilt kvantum å anse som levert i henhold til bestilling og du betaler for levert mengde.

    Forbehold 

    Bilder brukt på maxbo.no er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.

    Betaling

    Gjennom vår netthandelsløsning tilbyr vi, gjennom vår partner Klarna, følgende betalingsalternativer:

    • Kortbetaling (kreditt eller debet)
    • Delbetaling (Del opp betalingen over flere terminer)
    • Faktura (Faktura sendes ut på epost når varene forlater lageret)

    Når du godtar Maxbo sine vilkår og betaler med Klarna, aksepterer du også Klarna Bank ABs vilkår. 

     

    Korttransaksjoner sendes kryptert gjennom Klarna. Dette gjør at du trygt kan betale uten å være redd for at din kortinformasjon skal komme på avveie. Kortnummer lagres ikke av Maxbo etter gjennomført transaksjon. Faktura blir sendt ved utlevering av vare(r). I varehus kan du i tillegg betale kontant, med bankkonto i betalingsterminal (BankAxept), samt til bankkonto fra nettbank. Ved betaling til bankkonto med nettbank betales det til kontonummer oppgitt på ordrebekreftelsen og med referanse til ordrenummer.


    Ordre som blir betalt gjennom vår netthandelsløsning er en avtale mellom Kunde og Løvenskiold Handel AS, med unntak av franchise varehus som tilbyr forhåndsbetaling av Klikk & hent. For disse vil avtalen gjelde mellom Kunde og det aktuelle varehus. De franchise varehusene som tilbyr dette i dag er: 
    •    Maxbo Sarpsborg. Juridisk selskap er Sarpsborg Trelast AS.
     

    Klarna Checkout

    Hos Maxbo tilbyr vi deg å handle gjennom Klarna Checkout. Det gjør det enkelt, fleksibelt og trygt for deg å handle på nett. Gjennom å besvare et par spørsmål identifiserer du deg enkelt og du kan velge den betalingsmetoden som passer deg best. Du kan velge mellom følgende betalingsalternativer: 

    Klarna faktura

    Kjøp nå - betal etter levering!

    Når du betaler via Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.

    • Få alltid varen hjem før du betaler
    • Alltid 14 dagers betalingsfrist
    • Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
    • 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven*
    • Du kan laste ned fakturaen din på klarna.no

    Et fakturagebyr på 0 kr tilkommer per kjøp. Hvis betaling unnlates legges det til et purregebyr på 64,00 kr og en forsinkelsesrente på 9,50 %. Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost.

     

    Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt personnummer er også ditt kundenummer hos Klarna

    Klarna konto

    Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned. Du får alltid varene dine hjem før du betaler, og du får også mulighet til å samle alle dine delbetalingskjøp på en og samme konto. Det betyr kun en faktura uansett antall kjøp med Klarna konto i de butikker Klarna samarbeider med.

    • Få alltid hjem varen før du betaler
    • Betal fra 95 kr i mnd. eller 1/24 av totalbeløpet
    • Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
    • Alle kjøpene dine samles på en konto og dermed på en og samme faktura
    • Kjøp nå - betal i slutten av neste måned
    • Ett fakturagebyr på 45 kr uansett antall kjøp
    • Du kan når som helst betale hele beløpet

    Vær oppmerksom på at når du velger delbetaling i forbindelse med ditt kjøp er dette et tilbud om delbetaling. Den faktiske kontoavtalen inngås senere i forbindelse med at kontoavtalen sendes til din folkeregistrerte adresse.

    Ved for eksempel et kjøp på 10 000 kr med Klarna konto basisvilkår tilkommer det ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22 % hvilket utgjør en effektiv rente på 36,12 %. Prisen på kredittkjøpet er 11 771 kr med 12 delbetalinger på 981 kr stk. Eksempelet forutsetter at delbetalingen pågår over 12 måneder. Vær oppmerksom på at minimumsbeløp per måned på produktnivå ikke er det samme som for kontoen i sin helhet. Det er alltid minimum 95 kr per måned.

     

    Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det foretas en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk foretas vil et gjenpartsbrev bli sendt til din epost. Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk.

    Klarna håndterer personopplysninger for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og markedsføring. Ditt fødselsnummer er også ditt kundenummer hos Klarna. Dersom du ikke velger å gå inn på kontoavtalen du får sendt til din folkeregistrerte adresse, så gjelder likevel avsnittet om fakturavilkår i de allmenne kontovilkårene. Allmenne vilkår finner du her 

    Tilbakebetaling

    Tilbakebetaling ved retur i varehusene skjer når returen er godkjent. Returen utbetales i kontanter for beløp inntil kr 2500,-, beløp over betales til oppgitt kontonummer. Tilbakebetalingen til din konto skjer normalt innen 14 dager etter returen er godkjent.

    Personvern

    Du oppgir personopplysninger som navn, adresse, epost og telefonnummer i forbindelse med registrering og bestilling. Når du oppgir personopplysninger samtykker du at vi lagrer og benytter informasjon for å gjøre det enklere og bedre å bruke MAXBO. Betalingsinformasjon lagres ikke. Som kunde hos oss kan du få epost, SMS og tilsvarende i forbindelse med bestillinger eller som svar på dine forespørsler. Du vil ikke få e-post, SMS og tilsvarende fra oss med informasjon, nyhetsbrev og tilbud med mindre du aktivt gir oss ditt samtykke til dette. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjepart uten ditt samtykke eller lovkrav, med unntak av tjenesteleverandører som utfører oppdrag på vegne av oss. Du kan be oss informere om personopplysninger vi lagrer om deg og be oss endre personopplysninger i kunderegistret. Kontakt Kundeservice ved spørsmål om personvern.

    Cookies

    Cookies (informasjonskapsler) er små filer som brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene våre. MAXBO bruker cookies til å vise hvilket varehus du brukte forrige gang du var på www.maxbo.no, samt for å få statistikk om bruken av våre nettsider. Om du ikke aksepterer bruk av cookies på maxbo.no vil brukervennligheten bli begrenset. Hos oss brukes cookies fra følgende tjenesteleverandører:

    • Google Analytics, hjelper oss å optimalisere brukeropplevelsen din på maxbo.no
    • Criteo, hjelper oss å skreddersy markedsføringen vår etter dine interesser

    Dersom du ønsker å skru av cookies gjør du dette i innstillingene for din nettleser. Se eksempeler for forskjellige nettlesere:

    MAXBO flex (tidligere MAXBO-konto)

    Vi tilbyr MAXBO flex som kan benyttes alle steder i MAXBO. MAXBO flex er et VISA-kort med kreditt der du selv kan bestemme hvor lang tid du vil bruke på nedbetalingen. For å kunne få MAXBO flex må du ha fylt 18 år, ha en folkeregistrert adresse i Norge, samt bli godkjent i en kredittvurdering. Les mer og søk om MAXBO flex her.

    MAXBO Gavekort

    Vi tilbyr MAXBO Gavekort som kan benyttes i varehus. Et gavekort blir alltid satt pris på, og du kan kjøpe gavekort på valgfritt beløp.

    Henting av varer

    Skal du selv frakte varene har du også ansvaret for eventuelle skader på produktet under transporten. Du må derfor undersøke varen og melde fra om synlige skader før du transporterer varene fra varehuset/utleveringssted.

    Levering

    Transportmåter

    Alle bestillinger på maxbo.no leveres av enten postnord eller MAXBO selv.

    Levering med Mypack Home small

    Slik får du varen din: 

    • postnord forsøker å legge pakken i din postkasse. Hvis varen er for stor eller budet ikke har tilgang til postkassen vil varen bli lagt på dørmatten eller hengt utenpå postkassen.
    • Pakken blir fortrinnsvis levert med morgenavisen, mandag-lørdag.
    • Du vil få varen ila 2-3 arbeidsdager etter at vi har sendt den fra oss. (3-4 dager i Nord-Norge)
    • Du vil motta en SMS når pakken er på vei, og en SMS når den er levert. Bruker du appen, vil du bli informert der.

    Du kan tilpasse leveringen din på my.postnord.no

    • Finn ut hvor pakken er
    • Be om at pakken heller skal sendes til ditt nærmeste utleveringssted.

    Levering med Mypack Home COLLECT

    Slik får du varen din:

    • Du vil motta pakken X (antall) dager etter at vi har sendt den fra postnord
    • Du kan selv velge utleveringssted i kassen
    • Du vil motta en SMS når pakken din er klar for henting
    • Husk legitimasjon og hentekode når du henter pakken
    • Uavhentede pakker blir sendt tilbake til avsender etter 14 dager. Hent den derfor så snart som mulig.

    Du kan tilpasse leveringen din på my.postnord.no

    • Finn ut hvor pakken er
    • Endre til et annet utleveringssted (FlexChange)
    • Gi fullmakt til den som evt. skal hente pakken for deg
    • Forleng tiden pakken kan ligge på utleveringsstedet ditt

    Levering med Mypack Home 

    Slik får du varen din:

    • Du vil motta en SMS når pakken er sendt fra vårt lager
    • Du vil motta pakken X (antall) dager etter at den er sendt fra vårt lager
    • Du vil motta en SMS med første mulige tidspunkt vi kan komme hjem til deg med varen
      Passer ikke dette tidspunktet kan du endre det ved å klikke på linken i SMS`n
    • Varen vil normalt bli levert til din hoveddør på bakkeplan
    • Hvis sjåføren alene ikke kan frakte varen til din dør, vil varen leveres så nær døren sjåføren kommer

    Du kan tilpasse leveringen din på my.postnord.no

    • Velg at varen settes igjen uten signatur, dersom du ikke er hjemme
    • Angi hvor du ønsker varen skal plasseres (i garasje, hos naboen, etc.)
    • Bestill bæring av varen inn i huset ditt
    • Velg at sjåføren tar med seg emballasjeavfallet

     

    Levering med MAXBO

    MAXBO tilbyr hjemkjøring i store deler av Norge.  Bestillinger med totalvekt over 35 kg eller som overskrider godkjente distribusjonsvolum distribueres av MAXBO til store deler av landet til fast pris 1099,-. Skriv inn postnummer på maxbo.no for å se om MAXBO tilbyr fast pris på hjemkjøring til deg. Kontakt varehus eller Kundeservice for å få et tilbud på levering andre steder. Varene leveres inntil to meter fra lastebil om ikke annet er avtalt, og det må være kjørbar vei for lastebil helt frem til avtalt leveringssted slik at varene kan leveres uten forsinkelser. 

    Bestillinger distribuert av MAXBO leveres på hverdager mellom kl 07:00-17:00 avhengig av kjøreruter, og du blir varslet om levering på leveringsdagen. Leveringstid på maxbo.no og ordrebekreftelsen er en antatt/forventet leveringsdato. Leveringstid kan variere på bakgrunn av sesong og om varen må bestilles fra produsent.

    Når varene er klare for levering kontakter vi deg på det telefonnummeret du oppgav ved bestilling. Vi avtaler dag og tidspunkt for levering, samt eventuelt andre leveringstjenester (f.eks kranløft). Du må informere oss dersom noe skulle tilsi at lastebil ikke kan kjøre frem til avtalt leveringssted. Er slik informasjon ikke gitt, og transporten må returnere, blir du belastet for transportkostnadene.

     

    BELØP ENHET BESKRIVELSE
    1099,- Per ordre Fast pris på frakt til utvalgte postsoner i Norge
    Må avtales Per km Tilleggspris på frakt til øvrige postsoner i fastlands-norge
    Må avtales Per time Heising og/eller takløft på byggeplass


    Forhold på leveringsstedet kan påvirke hvor varene settes, og sjåførens vurdering kan ikke overprøves. Dette gjelder særlig ved heising i høyden hvor hindringer som trær, bygninger og ledninger, samt værforhold kan hindre avtalt løft. Ved større bestillinger kan det skje at ordren må deles opp i flere leveranser. Dette skjer spesielt når ordren inneholder bestillingsvarer fra forskjellige produsenter.

    Levering av tyngre byggevarer

    Hjemlevering av tyngre byggevarer (eks. belegningsstein og takstein) er ikke tilgjengelig for kjøp via maxbo.no. Grunnet ulike fraktsoner og volum vil fraktpriser variere. Denne typen varer kan bestilles med hjemlevering, men da via Kundeservice eller ditt nærmeste varehus

    Utlån av tilhenger

    Ikke alle varer er like enkle å slenge bakpå sykkelen, ta med på bussen eller stable inn i bagasjerommet. MAXBO låner gjerne bort sine varetilhengere mot et depositum på 500,-, slik at du lett kan frakte varene hjem. Depositumet tilbakebetales når henger leveres varehuset i samme stand som ved utlån. Har du spørsmål, ta kontakt med ditt nærmeste varehus eller Kundeservice

     

    Leiebetingelser for utleiehengere

    Besiktigelse

    Leietaker skal ved utlån kontrollere at hengeren er i orden, det vil si uten feil og mangler, at den er rengjort og driftsklar. Eventuelle avvik skal rapporteres til Maxbo før hengeren tas i bruk. Leietaker plikter å informere om skade påført av leietaker under leieperioden.

    Kjøp av totalforsikring

    Leietaker kan for kr. 99,- kjøpe en totalforsikring som dekker skader påført hengeren i leieperioden. Kjøper du ikke totalforsikring er du selv ansvarlig for å dekke skader opp til en egenandel på kr. 2 500,-. Merk at ved større skader som oppstår mens tilhengeren er koblet til leietagers motorvogn, gjelder motorvognens ansvarsforsikring for tilhengeren. Dette gjelder både med og uten totalforsikring. Tegnet totalforsikring gjelder ikke for skader som skyldes uaktsomhet.

    Depositum

    Leietaker betaler et depositum på kr. 500,-. Dette gjelder også ved kjøp av totalforsikring. Beløpet er til sikkerhet for å dekke eventuell leie utover avtalt leietid, manglende oppmøte, bøter, rengjøring, tyveri og skader. Reserverer du henger i selvbetjeningsløsningen (maxbo.no eller via nettbrett i varehus) via betalingsløsningen Dibs, hvor du selv legger inn kortinformasjon, reserveres beløpet fra din konto. Bruker du Visa eller Mastercard, kan det ta opptil 30 dager før din bank frigjør depositumet. Vi trekker ikke depositumet fra din konto, og kan derfor heller ikke frigjøre det. Beløpet som eventuelt trekkes er det du skal betale dersom det påløper ekstra kostnader som ikke gjøres opp i varehus. Resten holder din bank tilbake. Dersom du er Proff kunde og betaler med kort eller kontant i varehus, blir du belastet beløpet. Dette tilbakeføres ved innlevering av henger. Proff kunder med konto blir ikke belastet depositum. Maxbo kan motregne eventuelle gebyrer i kundens innbetalte depositum.

    Avbestilling

    Dersom du blir forhindret fra å hente den reserverte Maxbo-tilhengeren, kan du kansellere reservasjonen senest én time før utleveringstidspunktet. Avbestilling skal skje via selvbetjeningsløsningen på www.maxbo.no

    Uteblivelsesgebyr

    Dersom den reserverte Maxbo-tilhengeren ikke hentes senest en time etter oppsatt reservasjon, vil reservasjonen bli kansellert og det trekkes 199,- i uteblivelsesgebyr fra ditt depositum.

    Parkeringsbøter

    Leietaker er selv ansvarlig for parkeringsbøter som følge av ulovlig parkering av Maxbo-tilhengeren. Dersom boten ikke betales innen forfallsfristen, vil Maxbo faktureres kunden for både botens beløp samt purregebyr.

    Rengjøringsgebyr

    Tilhengeren skal tilbakeleveres i rengjort stand, tom for søppel og emballasje. Dersom dette ikke er tilfelle må leietager betale et rengjøringsgebyr pålydende 500,-.

    Forsinket levering

    Tilhengeren skal tilbakeleveres til det avtalte tilbakeleveringspunktet og innenfor utleveringsstedets åpningstid. Leveres hengeren for sent belastes kunden 199,- pr. påbegynte time. Leveres hengeren etter varehusets åpningstid holdes depositumet tilbake. Låntaker vedtar at utlevering etter tvangsfullbyrdelsesloven kapitel 13 kan kreves når leietiden er løpt ut. Maxbo kan således begjære tvangsfullbyrdelse uten sikkerhetsstillelse for låntakers regning. Gebyr i henhold til dette punktet løper inntil tilhengeren er tilbakelevert.

    Generelt

    • Tilhengeren skal kun benyttes til transport av varer kjøpt i et Maxbo varehus.
    • Tilhengeren kan kun benyttes av låntaker oppført i leieavtale. Tilhengeren kan kun benyttes i Norge. Dersom tilhengeren benyttes utenfor Norge skjer dette på låntakers risiko, og Maxbo forbeholder seg retten til å kreve erstatning av et hvert tap som måtte oppstå i den forbindelse.  
    • Tilhengeren kan ikke fremleies, og kan ikke benyttes til å frakte personer eller dyr. 
    • Maxbo er ikke ansvarlig for skade forvoldt på personer eller gods som er oppstått i forbindelse med lånet av tilhengeren, herunder skade på låntakers bil. 
    • Maxbo er videre ikke ansvarlig for tap oppstått ved driftsavbrudd eller avbrytelser av arbeid m.v. som måtte skyldes funksjonssvikt ved tilhengeren.
    • Maxbo er under ingen omstendighet erstatningsansvarlig for driftsavbrudd, tapt fortjeneste eller indirekte tap hos låner eller tredjemann.
    • Tap Maxbo lider som følge av krav fremsatt av tredjemann på bakgrunn av skade på tredjemann eller tredjemanns eiendeler forvoldt av eller i forbindelse med den utlånte tilhengeren kan Maxbo kreve erstattet av låntaker. Maxbo er ikke ansvarlig på skade oppstått på låntaker eller låntakers eiendom.
    • Låneavtalen kan kun forlenges ved ny skriftlig avtale.

    Forsikring

    Tilhengeren er forsikret via Maxbo. Ved skader som oppstår mens tilhengeren er koblet til motorvogn, gjelder motorvognens ansvarsforsikring også for tilhengeren. For skader som dekkes av Maxbo sin forsikring gjelder en egenandel på 2 500 kr, så fremt leietager ikke har kjøpt forsikring. Maxbo har rett til å tilbakeholde hele eller deler av det innbetalte depositum til dekning av dette. Så fremt skaden eller tapet utgjør et større beløp enn depositumet, skal leier betale ytterligere 2 000 kr. svarende til den totale egenandel på 2 500 kr. Så fremt skaden dekkes av forsikringen kan ikke låntaker belastes betaling utover dette. 

    Beregnes skaden til et lavere beløp enn egenandelen, belastes leietaker dette beløpet når en endelig beregning er utført av Maxbo. 

    Uaktsomhet

    Forsikring gjelder ikke ved skader forvoldt på tilhengeren, eller tilhengerens utstyr, ved låntakers forsettlige handling. Forsikringen kan falle bort eller settes ned dersom skade som nevnt i forrige punktum er forvoldt ved grov uaktsomhet av låntaker. Tap som ikke dekkes av forsikringen kan Maxbo kreve fra låntaker.

    Tyveri

    Ved tyveri av tilhengeren som dekkes av forsikringen gjelder en egenandel på 2 500 kr. Maxbo er berettiget til å tilbakeholde innbetalt depositum samt belaste ytterligere 2 000 kr. svarende til den totale egenandel på 2 500 kr. Skyldes tyveriet låntakers forsettlige eller grovt uaktsomme adferd, dekkes tyveriet ikke av forsikringen, og Maxbo kan kreve erstatning av låntaker for tap som følge av tyveriet.

    Leietakers ansvar

    Leietaker er selv ansvarlig for at førerkort er gyldig, og at utstyret og totalvekt for bil og utstyr overholdes. 
    Likeledes skal leietaker forsikre seg om at bilen er lovmessig forsikret til kjøring med leieutstyret.


     

    Kontroll av varene ved levering

    Du anbefales å være tilstede ved levering for å kontrollere at leverte varer stemmer overens med salgsordren før sjåførens fraktseddel underskrives. Oppdager du manko eller skade skal dette noteres på fraktseddelen som sjåføren beholder. Du kontakter deretter varehuset eller Kundeservice så snart som mulig for videre behandling. Velger du ikke å være tilstede ved levering er varene å regne som levert i tråd med fraktseddel. Skulle du få utlevert feil varer ber vi deg kontakte Kundeservice så snart som mulig. Montering av feilplukkede varer regnes som å godkjenne leveransen. Dette gjelder ikke dersom det først ved montering er mulig å se at det er feil vare som er levert.

    Forsinket levering

    Varer Bestilt i varehus

    Dersom varene ikke kan leveres til antatt/forventet tid vil du bli kontaktet, og få tilbud om en tilsvarende vare eller en ny antatt/forventet leveringsdato. Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold hos MAXBO vil leveringstiden utsettes med en tid som etter omstendighetene er rimelige. Eventuelle avtaler med håndverkere må inneholde forbehold om antatt/forventet leveringstid, og MAXBO kan ikke holdes ansvarlige for forsinkelser i inngåtte avtaler med håndverkere.

    Varer bestilt på maxbo.no

    Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om, og eventuelt når, levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt. Vi gir deg valget mellom å opprettholde ordren, fastsette ny leveringsdato eller kansellere ordren med tilbakebetaling av innbetalt beløp til det kortet ordren ble betalt med innen 14 dager. Eventuelle avtaler med håndverkere må inneholde forbehold om antatt/forventet leveringstid, og MAXBO kan ikke holdes ansvarlige for forsinkelser i inngåtte avtaler med håndverkere.

    Ikke hentet bestilt tilvirkningsvare eller annen skaffevare (gjelder ved kjøp i varehus)

    Du blir varslet når varen er ankommet varehuset. Har du ikke hentet varen innen 4 dager etter varslet hentedato og MAXBO ikke oppnår kontakt med deg, må MAXBO frigjøre lagerplass gjennom å foreta et dekningssalg. Det innebærer at varen frigjøres for salg til andre kunder. Varer som ikke blir solgt blir kastet etter 30 dager, og det skjer normalt med varer bestilt på mål. Du får i tillegg et gebyr på kr 700,- som dekker MAXBO sine faktiske kostnader med dekningssalg. Det foretas en avregning på innbetalt beløp, tap ved dekningssalg og gebyr, og nettobeløpet blir kreditert din konto eller faktura blir tilsendt.

    Ikke hentet bestilt "Klikk & hent"-ordre (gjelder ved bestilling via maxbo.no og kundesenter)

    Du blir varslet når varen er ferdig pakket i henhold til din bestilling. Har du ikke hentet varen innen 4 dager etter varslet hentedato og MAXBO ikke oppnår kontakt med deg, må MAXBO frigjøre lagerplass og bestillingen kanselleres og varene legges tilbake på lager.

    Retur og bytte

    Inntil 30 dager etter kjøpsdato kan du returnere varer og få pengene tilbake mot gyldig kvittering. Kun ubrutte forpakninger og ubrukte varer tas i retur. Kjøp på nett og telefon er i tillegg ivaretatt gjennom en egen angrerettlov. Du kan returnere varer i alle MAXBO varehus. Ved retur og bytte står du selv for returfrakten og er ansvarlig for skader som kan oppstå under transporten.

    Angrerett (gjelder ved kjøp via maxbo.no og Maxbo kundeservice)

    Kjøp på nett og telefon er ivaretatt gjennom angrerettlovens bestemmelser som gir deg retten til å returnere en vare uten å oppgi noen grunn, selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Ved bruk av angreretten må Maxbo varsles innen 14 dager fra varene og opplysninger om angreretten er mottatt (jf. angrerettloven § 21), og hele ordren returneres innen 30 dager etter levering (jf. angrerettloven § 25).

    Informasjon om angrerett

    Hvis du angrer på et kjøp hos oss, er det angrerettloven som gjelder. Vi ønsker at håndteringen skal være så enkel som mulig for begge parter. Ved angret kjøp har selger og kjøper noen forpliktelser som må følges innenfor angrerettlovens bestemmelser. Vi sender ut informasjon til alle våre privatkunder, via e-post, rundt angrerettloven og angrerettskjema ved hvert kjøp som foretas hos oss – du finner også angrerettskjema her

    Vi anbefaler å vise god omsorg for varen og originalemballasjen hvis man ønsker å returnere varen trygt og sikkert tilbake.

    Viktige utdrag fra angrerettloven

    Angreretten betinger at kunde bærer kostnadene selv (jf. angrerettloven § 8, punkt i). Dersom varene ikke kan returneres med postpakke kan Maxbo bistå med retur av varer mot en kompensasjon på inntil kr 1500. Dersom forbrukeren uttrykkelig har valgt en annen type returfrakt er dette en kostnad og risiko som bæres av kunde (jf. angrerettloven § 24).

    Angreretten gir Maxbo rett til å belaste kunde om produktet er påført en verdireduksjon som følge av bruk utover det som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskap og/eller funksjon (jf. angrerettloven § 25).
    Ved bestilling av varer på mål på nett og telefon godtar du at levering påbegynnes før 14 dagers angrerett går ut. Dette for at vi skal kunne levere varer bestilt på mål (i angrerettloven omtalt som tilvirkningskjøp) før 14 dagersfristen er utløpt. Velger du likevel å benytte deg av angreretten på varer bestilt på mål må du betale alle påløpte kostnader.

    Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet (jf. angrerettloven § 1).
    Det forplikter en aktiv handling fra deg på en slik måte at det ikke er noen tvil om at du benytter deg av din angrerett. Med en aktiv handling kan vi behandle saken på en rask og effektiv måte for begge parter, iht. angrerettloven (14 dagersfristen nevnt i angrerettloven § 11).

    Bruk av angrerett

    Angreretten meldes til Maxbo sitt kundesenter via telefon 21 95 81 46 eller på e-post til kundeservice@maxbo.no. Eller via brev til:

    Maxbo v/e-handel
    Drammensveien 230 Postboks 38 Skøyen
    0212 Oslo

    Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg og vi krediterer det betalingskortet du har betalt ordren med. 

    Angrerett på Klikk & hent-reservasjoner 

    Angreretten gjelder ikke for "Klikk & hent" da dette er å anse som et butikksalg og ikke et rent internettsalg.

     Last ned angrerettskjema med forklaring

    Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

    Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, kontakte vår kundeservice på telefon 21 95 81 46 slik at du etter omstendighetene kan få retting av feilen, omlevering, prisavslag, erstatning eller heve kjøpet. Du vil bli bedt om å oppgi ditt ordre- eller transaksjonsnummer, hvilken vare det gjelder og hva som er feil med varen. Du kan også bli bedt om å levere bilder av skaden. Det er ditt ansvar å returnere den defekte varen. Kontakt varehuset eller kundeservice dersom du ikke kan ta med varen til varehuset. Ved gyldig reklamasjon får du dekket returkostnaden. Vi forbeholder oss retten til å reparere varen hvis det er umulig å skaffe en ny, for eksempel hvis varen ikke lenger blir produsert, eller at det medfører en urimelig kostnad. Du kan reklamere inntil to år etter at du mottok varen, og inntil fem år dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre. En reklamasjon skal gjøres så snart som mulig etter at feil oppdages. Ved reklamasjon etter 6 måneder etter varen er mottatt må du kunne sannsynliggjøre at feilen var tilstede når du fikk varen. Reklamasjonsretten gjelder ikke feil forårsaket av normal slitasje, skader ved lagring samt andre feil som kan skyldes kunden. 
    Alle reklamasjoner skal vurderes, og i noen tilfeller må reklamasjonen vurderes av leverandøren. Dersom ikke reklamasjonen kan håndteres på stedet vil du få en skriftlig bekreftelse på mottak av reklamasjon. Vi behandler reklamasjonen så snart som mulig og normalt innen 14 dager.

    Konfliktløsning

    Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. MAXBO følger vedtak i Forbrukertvistutvalget.

    Lover og referanser

    Forbrukerkjøp reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven og finanseloven og disse lovene gir forbruker ufravikelige rettigheter. For varekjøp på nett og telefon gjelder i tillegg angrerettloven og e-handelsloven. Se www.lovdata.no for mer informasjon.

    I våre kjøpsbetingelser refererer vi til følgende lover og vedtak:

    1. Se lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 16.
    2. Et kredittkort er et betalingskort hvor oppgjøret for kjøpet skjer i etterkant ved at kredittgiveren (kredittkortselskapet) sender kortholder faktura med krav om betaling.
    3. Et debetkort er et betalingskort knyttet til en innskuddskonto. Bruk av kortet medfører at brukerens konto blir belastet og beløpet blir overført til betalingsmottakerens konto.
    4. Jf. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11.
    5. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m.
    6. Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jf. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2.
    7. Lov av 21. desember 2000 nr. 105 om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).
    8. Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.
    9. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling.
    10. Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.
    11. Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jf. vgml. § 2.
    12. Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger.
    13. Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

    Opphavsrett Innholdet på denne nettsiden er beskyttet av opphavsretten og tilhører MAXBO. For å bruke materiale fra vår hjemmeside kreves skriftlig tillatelse. Eventuelle brudd på opphavsretten vil forfølges.

    For næringsdrivende gjelder egne kjøpsbetingelser.

    For å lese tidligere versjoner av våre salgs- og kjøpsbetingelser, klikk her.

     

    Løvenskiold Handel AS

    Org.nr. NO 980079872 MVA

    Vennligst vent